Dutch Open 2022

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Dartfantje
Lid
BerichtenCOLON 815
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 01:39

Dutch Open 2022

Bericht door Dartfantje »

Nu de Dutch Open voor het eerst in 2,5 jaar tijd weer gehouden wordt, vallen de inschrijvingen bijzonder tegen.

Inschrijvingen per categorie met tussen haakjes wat het in 2020 was:
Heren single 1815 (3373)
Heren koppel 848 (1635)
Vrouwen single 195 (356)
Vrouwen koppel 90 (196)
Paradarts 43 (82)
Paradarts koppel 9 (0)
Meisjes 12 (31)
Aspiranten 30 (31)
Junioren 104 (152)

Totaal 3146 (5856)

Deze aantallen zijn nog niet definitief, maar wel op basis van wat er nu (bijgewerkt na de deadline) op de deelnemerslijst staat waarvan de inschrijving gesloten is.

In zijn totaal dus een daling van bijna 50%. Nu zullen er vast wel factoren zijn die hierop invloed hebben gehad, zoals de zomer en dat mensen dus al de vakantie hadden ingepland en dit er dus niet bij paste.

Wat het extra pijnlijk maakt zijn de financiële "gevolgen" voor de NDB. In de begroting was te zien dat er voor deze Dutch Open ongeveer dezelfde opkomst werd verwacht (iets lager, maar dat gaat om een verschil van een aantal procent). Met deze daling in inschrijvingen lopen ze dus alleen al ongeveer €60.000 aan inkomsten mis. Op een begroot resultaat van ongeveer €75.000 in de plus over alle baten en lasten van dit jaar, gaat de NDB dus een grote bron van inkomsten missen.

Nu is de vraag, heeft de NDB dit over haarzelf afgeroepen. Zoals ik al zei kan dit te maken hebben met de zomer, maar met de NDB rankings (voornamelijk bij de jeugd) is het schrikken wat er nog maar komt opdagen dit jaar. BIj de meisjes bijvoorbeeld is het nu al twee keer gebeurd dat er maar 3 deelneemsters waren, maar ook bij alle andere categorieën valt het tegen. Dit zal vast gedeeltelijk te maken hebben met corona, maar naar mijn idee heeft de NDB dit ook een beetje zelf in de hand gewerkt.

Het al jaren niet meer organiseren (ook al voor corona) van de zogeheten 'amateur & jeugd trofee' toernooien blijf ik raar vinden, want dat was een ideaal concept om nieuwe darters in aanraking te laten komen met de sport, mits de marketing hiervoor natuurlijk ook goed op orde is.
Ook de steeds in aantal minder wordende NDB rankings werkt natuurlijk averechts. Hiervoor had de NDB zo zijn redenen naast alleen het financiële plaatje, zoals een trend dat de deelnemersaantallen gedurende het seizoen alleen maar terugliepen (dit is trouwens nog steeds zo). Tegenwoordig moet je het doen met zes rankings in een jaar, terwijl dit vroeger echt veel vaker was. Ook NDB rankings zijn weer van die momenten om mensen in aanraking te laten komen met de sport.

Iets waar de NDB niks aan kan doen, maar wat natuurlijk wel je grootste exposure was, is het missen van darts op de openbare TV. Niet dat het veel bekeken werd op RTL7, maar er was natuurlijk geen betere manier om mensen het dartspelletje te laten zien. Net als ruim tien jaar geleden toen SBS er mee stopte, vermoed ik opnieuw een groot verval in de dartsport in Nederland. Hoop eigenlijk al dat dat is ingezet met de huidige inschrijvingen van de Dutch Open, anders moet de grootste klap nog gaan komen...
Gebruikers-avatar
Dartmat
Lid
BerichtenCOLON 2916
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2014, 18:15

Re: Dutch Open 2022

Bericht door Dartmat »

Ik denk dat het een treurige combinatie van factoren is die je allemaal genoemd hebt, waarbij vooral de Coronagevolgen er nog flink inhakken. Veel competities zijn pas net weer opgepakt (of nog niet eens helemaal officieel) en twee jaar geen competitieverband/verminderd cafébezoek is funest voor je animo. Als ik voor mezelf spreek als frequent DO deelnemer: mijn laatste competitiewedstrijd binnen de bond (PDB) was 28 februari 2020 (makkelijk te onthouden want ik werd na de wedstrijd direct naar huis geroepen omdat vrouwlief ging bevallen :mrgreen: ) en daarna is de competitie stilgelegd om dik twee jaar lang niet opgepakt te worden. Nu is sinds maart een voorzichtig begin gemaakt met een onofficiële halve competitie zonder regels, maar daar zijn wij en met ons heel veel andere teams niet aan begonnen vanwege de onzekerheid wbt Corona. Achteraf onterecht zo lijkt, maar de vraag is wat er uiteindelijk bij aanvang van de officiële volledige competitie nog terugkomt. Veel mensen hebben simpelweg een andere hobby gezocht en zonder exposure op tv via RTL of wie dan ook op een openbaar net is de gratis reclame voor de sport die de massa zo meekrijgt ook verdwenen. Of de datum veel invloed heeft durf ik niet te zeggen, zeker omdat we geen eerlijk vergelijkingsmateriaal hebben aangezien het al eeuwenlang in de de winter is. De NDB zelf heeft denk ik maar een beperkte invloed op het aantrekken van deelnemers. Ze hebben er qua promotie wel heel veel aangedaan want op diverse social media ben ik er mee doodgegooid. Wat ze organisatorisch (qua andere toernooien) beter hadden kunnen doen, durf ik niet te zeggen, daar heb ik te weinig zicht op. Maar het is nu eenmaal financieel én vrijwilligerstechnisch voor veel bonden en verenigingen steeds lastiger om alles rond te krijgen, ook al voor Corona. Toenemend individualisme, digitalisering en drukkere schema's van mensen zorgen overal voor een afname van vrijwilliger. Geen idee in hoeverre dat meespeelt hier, maar makkelijker wordt het er allemaal niet op.

Al met al ben ik erg benieuwd naar de winter. Wat gaat Corona doen? Komt alles weer plat te liggen en zo ja hoe lang? Dat zou weer een nieuwe klap zijn en op een gegeven moment is de koek op. Het zou ook wel fijn zijn als van Gerwen (of een andere landgenoot) weer consequent grote toernooien gaat winnen (en het liefst uiteraard een WK) want wat je als bond ook doet, zo'n succes is toch de makkelijkste en beste opening naar nieuwe aanwas van spelers en geïnteresseerden. Als Corona echt beperkt blijft en ook daadwerkelijk wegblijft de komende jaren dan zal het vast wel weer wat aantrekken, mits er niet te veel cafés alsnog omvallen en het aantal speelgelegenheden verder afneemt.

Wat dat betreft ligt er misschien een mooie markt voor wijkgebouwen. Die hebben een sociale functie net als cafés, hebben in het algemeen veel ruimte voor dartbanen, krijgen subsidies en zijn dus minder financieel/pandemie-afhankelijk en hebben een open inloop en daardoor meer laagdrempelig bereik voor eventueel nieuwe spelers. Misschien moeten de regionale bonden zich daar op richten als ze nieuwe speellocaties en (daarmee ook spelers) willen werven want laten we eerlijk zijn: de echte bruine kroegen waren al een aflopende zaak en Corona heeft dat wel een extra zetje gegeven.

Hoe dan ook, voor de amaterudartssport is het een spannende tijd en het is te hopen dat we deze storm van samenlopende tegenvallers weten te overleven.
Choco115
Lid
BerichtenCOLON 1084
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2018, 06:56

Re: Dutch Open 2022

Bericht door Choco115 »

Het is jammer maar minder mensen betekent wel meer kans om het te winnen :D :lol:
K1990
Lid
BerichtenCOLON 762
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2018, 11:01

Re: Dutch Open 2022

Bericht door K1990 »

Ik denk ook wel dat het verdwijnen van de BDO hier een rol in speelt. Voor het heengaan van de BDO waren er toch veel meer bekende namen die meededen. Altijd een motivatie om eens tegen een internationale toppers te spelen.
K1990
Lid
BerichtenCOLON 762
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2018, 11:01

Re: Dutch Open 2022

Bericht door K1990 »

Mooie eindwinnaar met Jelle Klaassen. Die zien we dus terug op lakeside 👍
Choco115
Lid
BerichtenCOLON 1084
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2018, 06:56

Re: Dutch Open 2022

Bericht door Choco115 »

K1990 schreefCOLON 13 Jun 2022, 08:08 Mooie eindwinnaar met Jelle Klaassen. Die zien we dus terug op lakeside 👍
Zeker! (mist Q-School niet gelijk met Lakeside valt tenminste)
Ik heb hier niet veel over geplaatst, had daar namelijk geen tijd voor want was er zelf bij. Was echt een feestje, met Klaasen en Greaves als verdiende winnaars. Hoop alleen wel dat het volgend jaar weer in februari is, want met name in de zaal van de heren op zaterdag, en in de finalezaal op zondag was het echt bloedheet
K1990
Lid
BerichtenCOLON 762
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2018, 11:01

Re: Dutch Open 2022

Bericht door K1990 »

Choco115 schreefCOLON 13 Jun 2022, 10:29
K1990 schreefCOLON 13 Jun 2022, 08:08 Mooie eindwinnaar met Jelle Klaassen. Die zien we dus terug op lakeside 👍
Zeker! (mist Q-School niet gelijk met Lakeside valt tenminste)
Ik heb hier niet veel over geplaatst, had daar namelijk geen tijd voor want was er zelf bij. Was echt een feestje, met Klaasen en Greaves als verdiende winnaars. Hoop alleen wel dat het volgend jaar weer in februari is, want met name in de zaal van de heren op zaterdag, en in de finalezaal op zondag was het echt bloedheet
Zou hij dit verkiezen boven een terugkeer waar het allemaal begon ? Zelf wat WDF punten kunnen sprokkelen ?
ybabl
Lid
BerichtenCOLON 599
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2014, 15:10

Re: Dutch Open 2022

Bericht door ybabl »

K1990 schreefCOLON 16 Jun 2022, 07:06
Choco115 schreefCOLON 13 Jun 2022, 10:29
K1990 schreefCOLON 13 Jun 2022, 08:08 Mooie eindwinnaar met Jelle Klaassen. Die zien we dus terug op lakeside 👍
Zeker! (mist Q-School niet gelijk met Lakeside valt tenminste)
Ik heb hier niet veel over geplaatst, had daar namelijk geen tijd voor want was er zelf bij. Was echt een feestje, met Klaasen en Greaves als verdiende winnaars. Hoop alleen wel dat het volgend jaar weer in februari is, want met name in de zaal van de heren op zaterdag, en in de finalezaal op zondag was het echt bloedheet
Zou hij dit verkiezen boven een terugkeer waar het allemaal begon ? Zelf wat WDF punten kunnen sprokkelen ?
Waar kan ie meer verdienen? Daar zal ie wel voor kiezen.
Choco115
Lid
BerichtenCOLON 1084
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2018, 06:56

Re: Dutch Open 2022

Bericht door Choco115 »

K1990 schreefCOLON 16 Jun 2022, 07:06
Choco115 schreefCOLON 13 Jun 2022, 10:29
K1990 schreefCOLON 13 Jun 2022, 08:08 Mooie eindwinnaar met Jelle Klaassen. Die zien we dus terug op lakeside 👍
Zeker! (mist Q-School niet gelijk met Lakeside valt tenminste)
Ik heb hier niet veel over geplaatst, had daar namelijk geen tijd voor want was er zelf bij. Was echt een feestje, met Klaasen en Greaves als verdiende winnaars. Hoop alleen wel dat het volgend jaar weer in februari is, want met name in de zaal van de heren op zaterdag, en in de finalezaal op zondag was het echt bloedheet
Zou hij dit verkiezen boven een terugkeer waar het allemaal begon ? Zelf wat WDF punten kunnen sprokkelen ?
Klaasen gaf (al voor ie de Dutch Open won) in een interview aan dat hij alleen Lakeside zal spelen als het niet gelijk met Q-School valt, want aan Q-School wilt ie sowieso meedoen.
BUTTON_POST_REPLY