Bespreek hier je grip

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
Gebruikers-avatar
Satyr
Lid
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2015, 13:53

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door Satyr »

Ik heb de pijl met duim en middelvinger vast en steek de wijsvinger omhoog als steun, zeg maar. De ringvinger en pink gebruik ik verder niet. Is dat raar?
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door cookie »

Satyr schreefCOLONIk heb de pijl met duim en middelvinger vast en steek de wijsvinger omhoog als steun, zeg maar. De ringvinger en pink gebruik ik verder niet. Is dat raar?
Barneveld kan daar aardig pijltje mee gooien
Snakebitemaster
Lid
BerichtenCOLON 640
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2017, 16:13

hoe houd je je pijl vast.

Bericht door Snakebitemaster »

Ik trap af bij deze een foto van hoe ik men pijl vast hou. ;)
U heeft niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
Set-up Raymond van Barneveld phase 5 25 gram.
Swedish Chef
Lid
BerichtenCOLON 528
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2014, 17:23

Re: hoe houd je je pijl vast.

Bericht door Swedish Chef »

Hier is al een topic over, ik dacht "show je grip..." of iets wat er op lijkt ;)
I'm no longer a slave to fear, I am a child of God
Ronaldtje
Lid
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2018, 23:47

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door Ronaldtje »

Wilde niet direct bij mijn eerste post een nieuw topic aanmaken. Denk dat mijn vraag het beste in dit topic past.

Hebben er nog meer mensen moeite om de pijl direct goed vast te pakken wanneer je deze uit je andere hand pakt? Ik heb het nadeel de pijl met me ringvinger op de punt vast te pakken, en met wijsvinger tegen de shaft aan. Vrijwel altijd als ik de pijl uit m'n andere hand pak dan heb ik 'm nog niet helemaal goed vast (omdat ik op zowat de hele barrel wel een stuk vinger heb) waardoor ik tijdens het aanleggen mun duim nog moet verleggen of ala anderson wat moet draaien om de pijl juist te hebben, wat ten koste gaat van het vloeiende ritme en vertrouwen.

Nu heb ik gekeken wat voor oplossingen de pro's daarvoor hebben gevonden. Hieruit blijkt dat velen (M. Smith, Nicholson, v/d voort, de Zwaan, Huybrechts etc.) hun pijlen met een simpel trucje kunnen 'ronddraaien' in hun niet-werp hand. Ik zou dit trucje ook graag leren aangezien het erop lijkt dat het het overbrengen van de pijlen van de ene naar de andere hand vergemakkelijkt. Alleen is het erg lastig op TV en zelfs op YT om dit trucje fatsoenlijk uit te vogelen; het lijkt er bijna op alsof ze met hun pink tegen de punt van de pijl aantikken om de pijl te laten verspringen waardoor ze gemakkelijk met wijs- en middelvinger de pijl 'draaien' in de hand.

Iemand die begrijpt wat ik bedoel en de clue omtrent dit trucje kan/wil delen? Een korte video ervan zou ook zeer welkom zijn, het is mij helaas niet gelukt het te vinden op het internet.
Gebruikers-avatar
HarmDarts
Lid
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2015, 22:42

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door HarmDarts »

Nu je het zo zegt ben ik er eens gaan op letten, en ze pakken allemaal de pijlen echt vast zie ik. (Vooral Anderson, die pakt ze vast bij de punten :roll:) Wat ik zelf doe is ik laat de pijlen "liggen" op mijn wijs/middel/ringvinger en het topje van de punt laat ik rusten op de binnenkant van de pink :p hierdoor houd je ze niet echt vast, maar liggen de pijlen meer los in de hand en kan ik heel gemakkelijk die pijlen oppakken zoals ik wil. Dan tijdens het zwaaien van mijn gooi arm draai ik de pijl altijd in de juiste positie.
Gary Anderson Phase 3 23g
Michael van Gerwen XQ Max 23g
180s 2017: 15
HF:109
Bart
Lid
BerichtenCOLON 228
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2014, 14:30

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door Bart »

Goedemorgen, ook weer eens een berichtje van mij. Jammer dat het aantal berichten zo omlaag is gegaan op dit leuke forum.... maar ja, daar heb ik mezelf dus ook schuldig aan gemaakt.

Na bijna een jaar niet meer gegooid te hebben een paar weken geleden de pijlen weer eens opgepakt. En nu weer enthousiast aan het trainen.
Grip blijft voor mij ook een probleem. Ik klem de pijl tussen duim en wijsvinger. Geen probleem met overpakken of juiste plek zoeken. Bij mij gaat het fout bij het aanleggen, de fase waarin ik mijn hand naar achter beweeg. Wanneer ik te ver naar achter ga (wat vreemd genoeg wel natuurlijk aanvoelt) dan verlies ik de druk op de pijl. Dat is in het verleden zo erg geweest dat ik de pijl voor mijn voeten op de grond liet vallen. Ik beperk mezelf daarom tot een korte aanleg waarbij ik steeds hetzelfde drukgevoel op de pijl blijf houden. Sommige momenten gaat dat super vloeiend, kan ik de 20 niet missen en is het bijna iedere beurt een trippel. En dan bij wat spanning of vermoeidheid kan ik opeens weer in de verkramping schieten met eerder genoemd verschijnsel als gevolg.

Snel pijlen weg leggen, niet treuren, want daar wordt het dan alleen maar erger van. Volgende keer weer opnieuw proberen. Genieten van de momenten dat het wel lekker loopt en geloof in eigen kunnen blijven houden.

Eerst volgende doel: 15 darter
Gebruikers-avatar
Free2be
Lid
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2021, 10:47

Re: Bespreek hier je grip

Bericht door Free2be »

Na heel wat bestudeerd te hebben, en tot de conclusie gekomen te zijn, dat het idee van Michael Vesters wel de juiste methode zou kunnen zijn..Heb ik mijn grip aangepast, na oefenen hierin, merk ik wel beterschap. Het lukt soms om een behoorlijk resultaat te halen. Wat ik gemerkt heb, is dat je best geen brute loslaat bewegingen maakt bij het gooien, dat de pijl uit zich zelf wel vertrekt zonder dat je echt je vingers moet openen..
Wat is jullie mening

https://www.youtube.com/watch?v=pwyuuJtivCU
Target Swiss 90% Dartpijlen SP03 21gr. Harrow's roterende shafts, medium. Standaard Flights.
BUTTON_POST_REPLY