Ik ben een beginner, wat te doen ?

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
Pietjepuk180
Lid
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2016, 11:26

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Pietjepuk180 »

Goeiemorgen allen,

Ben ik weer haha.

Na een poosje thuis te hebben gedart sinds ik met mijn dartmaatje in de pub gegooid had ben ik gister weer eens met hem gaan darten. Vol goeie moed, thuis gooide ik regelmatig een triple en mijn dubbels liepen voor mij als beginner ook gewoon prima.

Raak ik dus gister helemaal geen kloot.

Ik snap dat ik net ben begonnen en dat het dus niet uit maakt en vanzelf wel komt, maar wat is dat frustrerend zeg.

Heeft dit te maken met het feit dat ik thuis relaxed met een muziekje op mijn kamer helemaal in "the mood" aan het darten ben? Dat ik dan toch meer in mijn spel ben ofzo? Want ook al gooi ik nog niet super, ik gooide de afgelopen dagen thuis alsnog echt een stuk beter als dat ik gisteren in de pub deed.

Misschien teveel prestatiedrang?
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door cookie »

Nee geen prestatiedrang. :ugeek:
Het is een leerproces waar je doorheen moet.

Het is dat je meer prikkels krijgt en daardoor meer afleiding hebt, waardoor je net even minder focust op alleen pijlen gooien in je eigen ritme.

Nu is er een tegenstander en meerdere gedachten waardoor je meer focust op het resultaat(goed gooien) dan op het proces (mikken en gooien).
Hierdoor ligt je concentratie lager.

Kan je trainen en zal beter gaan door (positieve) ervaring op te doen.

Mooie les over focus en het omgaan met afleiding en prikkels.

Elke darter moet hier mee om leren gaan en ervaart dit regelmatig. De beste leren zichzelf (soms onbewust) te herpakken.
Pietjepuk180
Lid
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2016, 11:26

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Pietjepuk180 »

cookie schreefCOLONNee geen prestatiedrang. :ugeek:
Het is een leerproces waar je doorheen moet.

Het is dat je meer prikkels krijgt en daardoor meer afleiding hebt, waardoor je net even minder focust op alleen pijlen gooien in je eigen ritme.

Nu is er een tegenstander en meerdere gedachten waardoor je meer focust op het resultaat(goed gooien) dan op het proces (mikken en gooien).
Hierdoor ligt je concentratie lager.

Kan je trainen en zal beter gaan door (positieve) ervaring op te doen.

Mooie les over focus en het omgaan met afleiding en prikkels.

Elke darter moet hier mee om leren gaan en ervaart dit regelmatig. De beste leren zichzelf (soms onbewust) te herpakken.
Aan de ene kant vind ik het reuze interessant om te zien wat deze factoren dus doen met je spel. Ik hier aan gaan werken. Binnenkort mijn eerste toernooitje dus ik ben benieuwd. Gisteren ook nog naar wat gasten gekeken die competitie deden maar die leken hier geen moeite mee te hebben haha
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door cookie »

Je weet niet wat ze thuis voor niveau halen ;)

Hoe meer wedstrijden je gooit hoe vaker je gaat zien welke beurt/pijl in een leg beslissend voor de wedstrijd. Bij ervaren jongens zie je dat op die momenten.

Het is vaak wanneer ze initiatief in de leg verliezen.
Henk van Dijk
Lid
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2016, 09:55

Re: Materiaal en techniek Chat

Bericht door Henk van Dijk »

Ik had een vraagje over mijn techniek.

Inmiddels net begonnen met gooien. Eerst heb ik gekeken naar de basisvormen van techniek.
Ik gebruik inmiddels echt bijna niet meer mn bovenarm (gewoon wat ze ook aanbevelen).
Mijn bovenarm staat ook netjes stil (beweegt niet naar links of rechts).

Alleen wat ik las op een artikel is dat je elleboog, schouder en hand in 1 lijn moeten staan.
Nou dat is bij mij absoluut niet het geval. Hoe erg is dit?

Bijv phil taylor heeft dit ook absoluut niet. Namen zoals Michael van Gerwen, Adrian Lewis zeer zeker wel.

Laat maar eens weten!

Met vriendelijke groet, Henk
Gebruikers-avatar
The Runner
Lid
BerichtenCOLON 1285
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2015, 20:42

Re: Materiaal en techniek Chat

Bericht door The Runner »

Henk van Dijk schreefCOLONIk had een vraagje over mijn techniek.

Inmiddels net begonnen met gooien. Eerst heb ik gekeken naar de basisvormen van techniek.
Ik gebruik inmiddels echt bijna niet meer mn bovenarm (gewoon wat ze ook aanbevelen).
Mijn bovenarm staat ook netjes stil (beweegt niet naar links of rechts).

Alleen wat ik las op een artikel is dat je elleboog, schouder en hand in 1 lijn moeten staan.
Nou dat is bij mij absoluut niet het geval. Hoe erg is dit?

Bijv phil taylor heeft dit ook absoluut niet. Namen zoals Michael van Gerwen, Adrian Lewis zeer zeker wel.

Laat maar eens weten!

Met vriendelijke groet, Henk
Er bestaat niet zoiets als de ideale worp, dat is voor iedere darter weer anders. Gewoon dat doen waar je het lekkerst bij gooit.
22 gram Target Rising Sun
Extra Short Deflectagrip Shafts Wit
Target Vision Flames White
Gebruikers-avatar
Diesel
Lid
BerichtenCOLON 310
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2016, 17:39

Re: Materiaal en techniek Chat

Bericht door Diesel »

Inderdaad, gewoon doen waar je het beste bij gooit en het beste gevoel bij hebt. Je zult gauw genoeg ontdekken wat voor jouw je ideaal is.
Target Adrian Lewis Gen.3 90% 23 gram
Target Dave 'Chizzy' Chisnall 90% 24 gram


Favoriete speler: Adrian Lewis

2016: 180 - 34x
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Fred Raket »

Henk van Dijk schreefCOLONIk had een vraagje over mijn techniek.

Inmiddels net begonnen met gooien. Eerst heb ik gekeken naar de basisvormen van techniek.
Ik gebruik inmiddels echt bijna niet meer mn bovenarm (gewoon wat ze ook aanbevelen).
Mijn bovenarm staat ook netjes stil (beweegt niet naar links of rechts).

Alleen wat ik las op een artikel is dat je elleboog, schouder en hand in 1 lijn moeten staan.
Nou dat is bij mij absoluut niet het geval. Hoe erg is dit?

Bijv phil taylor heeft dit ook absoluut niet. Namen zoals Michael van Gerwen, Adrian Lewis zeer zeker wel.

Laat maar eens weten!

Met vriendelijke groet, Henk
Gewoon lekker gaan darten Henk, hier op het forum staan veel tips hoe en wat te doen. ;)
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door cookie »

Met Lewis en MvG noem je ook wel de twee spelers met de meest simpele en mooiste techniek. Ze laten heel mooi hun onderarm vallen.

Voordeel van alles recht, is dat je met minder kracht kan gooien. Mocht je niet echt een idee hebben dan kan het werken om 4m van het bord te gaan staan. Je arm recht uit te strekken, tegen de oche te staan en dan vanuit die positie te gooien.

Belangrijkste is dat je lekker en stevig staat. Het is belangrijker elke keer op dezelfde plek los te laten. Dat zit niet perse in je elleboog.
Henk van Dijk
Lid
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2016, 09:55

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Henk van Dijk »

cookie schreefCOLONMet Lewis en MvG noem je ook wel de twee spelers met de meest simpele en mooiste techniek. Ze laten heel mooi hun onderarm vallen.

Voordeel van alles recht, is dat je met minder kracht kan gooien. Mocht je niet echt een idee hebben dan kan het werken om 4m van het bord te gaan staan. Je arm recht uit te strekken, tegen de oche te staan en dan vanuit die positie te gooien.

Belangrijkste is dat je lekker en stevig staat. Het is belangrijker elke keer op dezelfde plek los te laten. Dat zit niet perse in je elleboog.
Ja ik sta lekker en stabiel. Enigste waar ik op let is dat ik de zwaai even lekker afmaak (direct even goed aanleren haha).
En mijn bovenarm mooi recht houdt. Dat mijn onderarm alsware mooi over mijn bovenarm schaniert.

Enigste wat ik dus niet heb is het in 1 lijn van mijn schouder, hand en elleboog.
Maar met minder kracht, is dit veel minder? Is het echt aan te raden?

Zoals ze mij wel ECHT aanrade om mn worp af te maken. Dat was volgens hun echt wel een ding wat ik moest doen.
Opzicht klopt dit ook wel aangezien 99% van alle profs dit ook doen!

Henk
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door cookie »

Afmaken is het aller belangrijkste inderdaad.

Je kan testen door je elleboog hoger te houden.

Denk dat je het al heel goed doet...
Henk van Dijk
Lid
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2016, 09:55

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Henk van Dijk »

cookie schreefCOLONAfmaken is het aller belangrijkste inderdaad.

Je kan testen door je elleboog hoger te houden.

Denk dat je het al heel goed doet...
Sorry wat bedoel je daar precies mee met testen door je elleboog hoger te houden? Wat kan ik daarmee testen
Alvast bedankt voor je reactie
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door cookie »

Pak een pijl met je arm in 90 graden bij je elleboog. Doe dit recht voor je..

Beweeg nu met je elleboog van links naar rechts en zie hoe ver je uitwijkt.

Doe nu het zelfde maar dan met je 90 graden hoek niet recht voor je, maar hoger. Wijk weer uit en zie wat er gebeurd.
Gebruikers-avatar
TS180
Lid
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2018, 09:50

Vooruitgang niveau beginnende darter

Bericht door TS180 »

Hallo darters,

Op dit moment ben ik iets meer dan 1 jaar serieus begonnen met darten (3 kwartier/ 1 uur per dag).
Mijn gemiddelde op het trainingsbord is van mijn startersgemiddelde ~44/45, naar ~59/60 gegaan.
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst meegedaan aan een toernooitje omdat ik mijzelf een keer wilde meten met andere darters, daar gooide ik best goed voor mijn gevoel. Daar heb ik 2 van de 5 wedstrijden gewonnen (halve finale verliezerspoule). Iedereen waartegen ik zei dat dat mijn eerste toernooi was reageerde heel positief. Ik heb zelfs al een aanbieding gekregen voor competitie (3e divisie) maar daarvoor vind ik mezelf nog lang niet goed genoeg. Ikzelf vind namelijk dat ik nog helemaal niet zo heel goed ben en vind het dus eigenlijk best vreemd dat iedereen zo positief is.
Mijn vraag is eigenlijk: is het bijzonder of goed hoeveel ik beter ben geworden in een jaar?

TS180 (19 jaar). :D
180'ers in 2017: 3
180'ers in 2018: 69
180'ers in 2019: 105
180'ers in 2020: 143
180'ers in 2021: 219
180'ers in 2022: 225
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Fred Raket »

TS180 schreefCOLON 16 Nov 2018, 16:58 Hallo darters,

Op dit moment ben ik iets meer dan 1 jaar serieus begonnen met darten (3 kwartier/ 1 uur per dag).
Mijn gemiddelde op het trainingsbord is van mijn startersgemiddelde ~44/45, naar ~59/60 gegaan.
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst meegedaan aan een toernooitje omdat ik mijzelf een keer wilde meten met andere darters, daar gooide ik best goed voor mijn gevoel. Daar heb ik 2 van de 5 wedstrijden gewonnen (halve finale verliezerspoule). Iedereen waartegen ik zei dat dat mijn eerste toernooi was reageerde heel positief. Ik heb zelfs al een aanbieding gekregen voor competitie (3e divisie) maar daarvoor vind ik mezelf nog lang niet goed genoeg. Ikzelf vind namelijk dat ik nog helemaal niet zo heel goed ben en vind het dus eigenlijk best vreemd dat iedereen zo positief is.
Mijn vraag is eigenlijk: is het bijzonder of goed hoeveel ik beter ben geworden in een jaar?

TS180 (19 jaar). :D
Hi, Het is heel goed dat je af en toe een toernooi pakt. Ik zou er ook over denken om competitie te gaan gooien. Het nieuwe seizoen begint in sept 2019. kijk daarvoor bij de bond waar jij woont. oa in Friesland Friese dartbond, Dartsbond midden Nederland, DVO- oost Nederland, Peelland in Brabant, Rivierenland - regio nijmegen, Dora amsterdam, Dartsbond Almere- Flevo regio etc
Gebruikers-avatar
TS180
Lid
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2018, 09:50

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door TS180 »

Ja ik wil de komende tijd zeker een aantal toernooitjes gaan spelen.
Over de competitie ga ik nog even nadenken!

Verder gooi ik al 8 maanden met de Harrows ICE Black 24 gr, Harrows alamo shafts en Harrows marathon flight. Een fijn setje!
Ik heb op een forum hier gelezen dat het goed is als je een set hebt die voor jou goed werkt, maar dat het ook niet goed is als je nooit ander materiaal test. Ik ben daarom aan het nadenken om vanalles te gaan testen. Maar ik weet niet wat voor verschillende dingen ik moet kopen.
Ik wil ook weer niet setjes testen in een winkel want ik wil er weken over doen om verschillende dingen echt uit te proberen.

Zouden jullie het aanbevelen om een keer bijvoorbeeld een verrassingspakket te kopen?
180'ers in 2017: 3
180'ers in 2018: 69
180'ers in 2019: 105
180'ers in 2020: 143
180'ers in 2021: 219
180'ers in 2022: 225
Gebruikers-avatar
The Runner
Lid
BerichtenCOLON 1285
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2015, 20:42

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door The Runner »

Ik zou zeker aanraden om competitie te gaan gooien. Van elke week tegen andere tegenstanders gooien wordt je alleen maar beter en je leert ook een hoop van.

Wat betreft het gooien met andere pijlen, bij een fysieke dartshop kan je vanalles testen. Neem je huidige pijlen mee, zodat zij je goed kunnen adviseren. Op de gok een setje aanschaffen is wat riskant. Je kan op toernooien ook eens vragen of je even met de pijlen van anderen mag gooien, zo krijg je een beter beeld van wat je fijn in de hand vindt liggen.
22 gram Target Rising Sun
Extra Short Deflectagrip Shafts Wit
Target Vision Flames White
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Fred Raket »

@TS180, als je huidige pijlen bevallen zou ik niets wijzigen.
Veel trainen, en oa tegen anderen spelen heb je meer aan.
Gebruikers-avatar
TS180
Lid
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2018, 09:50

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door TS180 »

Oke!
Bedankt voor jullie reacties! :)
180'ers in 2017: 3
180'ers in 2018: 69
180'ers in 2019: 105
180'ers in 2020: 143
180'ers in 2021: 219
180'ers in 2022: 225
hansvdz
Lid
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2021, 18:51

Nieuwkomers vraagje

Bericht door hansvdz »

Dag allen hier aanwezig. Ik ben sinds een maand aan het darten. Ik doe het elke dag en vind het echt wel leuk. Ik oefen niet met 301 of 501, dat is echt wel te moeilijk voor een beginner. Ik gooi de getallen 1 tot en met 20 achter elkaar en probeer dat met enkel 9 pijlen te doen. Dat lukte mij al in 2 dagen. Nu na een maand gooi ik alles met 6 pijlen. Meestal met 3 pijlen maar soms zit er nog een tegenvaller tussen.

Als ik alles vlot met 1 a 2 pijlen kan gooien, ga ik oefenen op de dubbels. Proberen alle dubbels van 1 tot 20 te gooiten met 9 pijlen. Daarna 6 en dan 3. Hetzelfde voor de trippels. Als ik de trippels met telkens 1 pijl kan halen, ben ik klaar voor televisie lol.

Nu heb ik toch wel een vraagje. Ik heb een markering op de juist lengte op de grond staan. Maar heeft het bijvoorbeeld nut om te oefenen 50cm korterbij? Ik merk als ik korterbij sta, dat ik nu al alles met 1 pijl raak gooi. Wat natuurlijk ook logisch is. Maar ik dacht als ik dit oefen schema wat ik hier juist besproken heb, oefen 50 cm korter en als ik dit goed ken dan 10cm verder op schuiven en dan op die lengte oefenen. Op die manier het darten oefenen, korterbij en systematisch naar achter schuiven, bijv. telkens 10cm. Iemand een idee of dit een juiste aanpak is?
Gebruikers-avatar
Dartmat
Lid
BerichtenCOLON 2916
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2014, 18:15

Re: Nieuwkomers vraagje

Bericht door Dartmat »

Nee! Absoluut niet gaan klooien met afstanden. Het kost meer tijd om daar aan gewend te raken en weer af te leren dan dat je er iets aan hebt. Hetzelfde als dat men soms kinderen op een lagere hoogte laat gooien. Leuk voor als ze het nog echt niet kunnen maar zodra het lukt op de normale hoogte en dus ook afstand. Dat zijn afstanden die er gewoon ingesleten moeten worden, oefenen, oefenen, oefenen. Het gaat er, zeker in het begin, ook niet om dat je exact in het vakje raak gooit maar dat je voor je zelf een houding en worp vindt waarmee je het dichtst in de buurt komt bij wat je wil raken en wat voor jou fijn gooit.
hansvdz
Lid
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2021, 18:51

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door hansvdz »

Wat moet ik mij precies voorstellen bij een darts club? Is daar dan ook een 'trainer' aanwezig die je kan bijsturen en wijzen op eventuele fouten die je doet?
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Fred Raket »

hansvdz schreefCOLONWat moet ik mij precies voorstellen bij een darts club? Is daar dan ook een 'trainer' aanwezig die je kan bijsturen en wijzen op eventuele fouten die je doet?
Vaak is daar wel een ervaren speler die je kan helpen, maar je kunt ook zelf een basisniveau behalen, voor je naar een vereniging/club gaat. Het forumdeel Materiaal en Techniek staat vol met tips en advies, dus veel leesvoer [emoji6]
Gebruikers-avatar
Free2be
Lid
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2021, 10:47

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door Free2be »

Op termijn zou ik ook naar een club willen gaan. Momenteel zit ik nog in een experimenteer fase, en dat brengt veel te veel ongeregeldheden voort. Ik oefen momenteel ook niet in een 501 of 301 setting, maar gewoon de vakken en T's en D's. Ik wil eerst de grove onregelmatigheden eruit zien.

Wat de grip betreft, blijf ik bij deze greep..
Darts grip.png
U heeft niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
Target Swiss 90% Dartpijlen SP03 21gr. Harrow's roterende shafts, medium. Standaard Flights.
Gebruikers-avatar
The Runner
Lid
BerichtenCOLON 1285
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2015, 20:42

Re: Ik ben een beginner, wat te doen ?

Bericht door The Runner »

Wat grip betreft, doe wat voor jou werkt. Als je kijkt naar de profs dan zie je veel verschillende werpstijlen, ook de plek van de pijl vasthouden is vaak op een andere plek. Er bestaat niet zoiets als een ideale grip voor je dart, behalve datgene wat goed voelt. Net als hoe je je voet neerzet, de een zet zijn voet overdwars, de ander alleen met de punt van zijn schoen. Doe wat goed voelt en verander niet teveel, je moet ik ergens vertrouwen in krijgen
22 gram Target Rising Sun
Extra Short Deflectagrip Shafts Wit
Target Vision Flames White
BUTTON_POST_REPLY