Het grote gooiproblemen topic

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

Re: Re:

Bericht door rproele »

Mefra schreefCOLON
Henk schreefCOLONWelk gewicht zijn die stealths? Hou je ze misschien anders vast?
23 gram, ik hou ze precies hetzelfde vast
AL ik je McCoy stealth vergelijk met bv de SIgma's zit je beetje qua model gelijk.
Mss door de meer gevormde barrel, kan het zijn dat je afwijking wat anders is dan met een rechte barrel.
Ik had ook met de SIgma 950 20gr grotere afwijking, dan bv met een Wade 20gr.
Mss toch iets anders op de bolling waardoor je pijl ipv recht uit de vingers iets schuin gaat.
Op de afstand van 2,37m wordt een mm scheef al een heel stuk.
Als dit ook nog eens is omdat je voelt dat je worp al niet "rechts" gaat is het meteen dubbel op.
De misser in de 1 wordt een 18 en de 5 een 12.
Gebruikers-avatar
bullieboy
Lid
BerichtenCOLON 978
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 07:37

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door bullieboy »

Lookout schreefCOLONHet is hoogstwaarschijnlijk een bekend probleem maar alle tips zijn meer dan welkom omdat ik me eigen regelmatig loop te irriteren aan het feit dan ik ontelbaar veel 41,45 scores gooi in een partij..20,20,5....20,20,1...eigenlijk altijd de laatste pijl oftewel deze volgorde :x
Ik compenseer dit wel met veel 60+ 80+ 100+ scores maar toch trekt dit mijn gemiddelde ruim naar beneden.
Nou zit ik met de volgende vragen opgescheept :
-Verdwijnt dit na enige tijd?
-Is dit een concentratie probleem?
-Moet ik meer oefenen op grote getallen?
Dit is een probleem waar ik ook tijden mee heb gezeten.
Maar geloof me veel oefenen, en je wordt vanzelf constanter.
Dan zul je zien dat de afwijkingen minder zullen worden.
Althans zo ging het bij mij wel.
Let's Play Darts!
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Henk »

Lookout schreefCOLONHet is hoogstwaarschijnlijk een bekend probleem maar alle tips zijn meer dan welkom omdat ik me eigen regelmatig loop te irriteren aan het feit dan ik ontelbaar veel 41,45 scores gooi in een partij..20,20,5....20,20,1...eigenlijk altijd de laatste pijl oftewel deze volgorde :x
Ik compenseer dit wel met veel 60+ 80+ 100+ scores maar toch trekt dit mijn gemiddelde ruim naar beneden.
Nou zit ik met de volgende vragen opgescheept :
-Verdwijnt dit na enige tijd?
-Is dit een concentratie probleem?
-Moet ik meer oefenen op grote getallen?
Wat voor mij werkt is switchen naar de 19. Zeker wanneer de pijlen niet helemaal lekker in de 20 zitten. Het gebeurd zo vaak dat een goed gegooide pijl anders via een flight in de 1/5 verdwijnt.

En mocht je geen (T)19 raken; 43/47 is meer dan 41/45 ;)
180's for Show, HF's for Dough - Groet, Henk
Gebruikers-avatar
cancellara27
Lid
BerichtenCOLON 512
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:01

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cancellara27 »

Wat ook een oorzaak kan zijn van die laatste pijlen is dat je al bezig bent met naar het bord toe lopen. Ook kan je beweging anders zijn doordat je hand niet meer naar de volgende pijl toe hoeft. Ik weet niet hoe snel je je volgende pijl haalt maar als je je hand in 1 beweging de pijl laat gooien en gelijk door gaat naar de volgende pijl kan dit ook van invloed zijn.
Als ik jou was zou ik dus zorgen dat je je arm een moment stil laat hangen voordat je naar het bord toe gaat lopen of zelfs nog maar een andere beweging maakt
Unicorn Terry Jenkins 21g met deflecta nylon short shafts en poly standard flights
180'ers in 2015: 11
Mefra
Lid
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 17:06

Re: Re:

Bericht door Mefra »

rproele schreefCOLON
Mefra schreefCOLON
Henk schreefCOLONWelk gewicht zijn die stealths? Hou je ze misschien anders vast?
23 gram, ik hou ze precies hetzelfde vast
AL ik je McCoy stealth vergelijk met bv de SIgma's zit je beetje qua model gelijk.
Mss door de meer gevormde barrel, kan het zijn dat je afwijking wat anders is dan met een rechte barrel.
Ik had ook met de SIgma 950 20gr grotere afwijking, dan bv met een Wade 20gr.
Mss toch iets anders op de bolling waardoor je pijl ipv recht uit de vingers iets schuin gaat.
Op de afstand van 2,37m wordt een mm scheef al een heel stuk.
Als dit ook nog eens is omdat je voelt dat je worp al niet "rechts" gaat is het meteen dubbel op.
De misser in de 1 wordt een 18 en de 5 een 12.

Ik ben dus niet de enige die hetzelfde ervaart. Maar wat bedoel je precies met de tip van iets anders op de bolling?
McCoy Stealth 23g
Winmau Ted Hankey 23g
Harrows V-wing 21g
B&W Steve West 21g
Winmau Hi-Impact 21g
Harrows Diva 22g (vriendin)
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

Re: Re:

Bericht door rproele »

Mefra schreefCOLON
rproele schreefCOLON
Mefra schreefCOLON
Henk schreefCOLONWelk gewicht zijn die stealths? Hou je ze misschien anders vast?
23 gram, ik hou ze precies hetzelfde vast
AL ik je McCoy stealth vergelijk met bv de SIgma's zit je beetje qua model gelijk.
Mss door de meer gevormde barrel, kan het zijn dat je afwijking wat anders is dan met een rechte barrel.
Ik had ook met de SIgma 950 20gr grotere afwijking, dan bv met een Wade 20gr.
Mss toch iets anders op de bolling waardoor je pijl ipv recht uit de vingers iets schuin gaat.
Op de afstand van 2,37m wordt een mm scheef al een heel stuk.
Als dit ook nog eens is omdat je voelt dat je worp al niet "rechts" gaat is het meteen dubbel op.
De misser in de 1 wordt een 18 en de 5 een 12.

Ik ben dus niet de enige die hetzelfde ervaart. Maar wat bedoel je precies met de tip van iets anders op de bolling?
Het is niet zo zeer een tip, alleen meer een verduidelijking waardoor het kan ontstaan.
Het is bij een 'gevormde dart zoals een McCoy stealht, Sigma, en sommige Target Storms bv makkelijk om te denken dat je hem precies hetzelfde vast hebt, maar toch net even anders op de verdikking zit.
Tenminste, dat is mijn ervaring, zeker als je nog niet superlang met de barrel gooit.
Daardoor zal hij toch net even anders uit je vingers zijn vlucht aanvangen en met een afwijking het bord vinden.
Als je dan dus ook in je worp al een afwijking voelt, zoals jezelf al aangeeft, dubbelop afwijking.
Of juist dat het goed terecht komt ook al voelt je juist als of het niet goed gaat.
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Lookout »

bullieboy schreefCOLON
Lookout schreefCOLONHet is hoogstwaarschijnlijk een bekend probleem maar alle tips zijn meer dan welkom omdat ik me eigen regelmatig loop te irriteren aan het feit dan ik ontelbaar veel 41,45 scores gooi in een partij..20,20,5....20,20,1...eigenlijk altijd de laatste pijl oftewel deze volgorde :x
Ik compenseer dit wel met veel 60+ 80+ 100+ scores maar toch trekt dit mijn gemiddelde ruim naar beneden.
Nou zit ik met de volgende vragen opgescheept :
-Verdwijnt dit na enige tijd?
-Is dit een concentratie probleem?
-Moet ik meer oefenen op grote getallen?
Dit is een probleem waar ik ook tijden mee heb gezeten.
Maar geloof me veel oefenen, en je wordt vanzelf constanter.
Dan zul je zien dat de afwijkingen minder zullen worden.
Althans zo ging het bij mij wel.
Oefenen dus!!
Waarop moet ik dan oefenen want ik oefen al 2 jaar :lol:

@Henk
Als de eerste 2 pijlen in de 20 in de weg zitten switch ik altijd naar de 19.
Vaak als ik een T20,20 werp switch ik vaak naar de T19 voor een 137 score.
Die 2 pijlen in de 20 zitten niet eens in de weg en ik werp de 3 de al in de 1..
Ik heb er geen verklaring voor waarom dit gebeurd.
180's '16 79x
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Lookout »

cancellara27 schreefCOLONWat ook een oorzaak kan zijn van die laatste pijlen is dat je al bezig bent met naar het bord toe lopen. Ook kan je beweging anders zijn doordat je hand niet meer naar de volgende pijl toe hoeft. Ik weet niet hoe snel je je volgende pijl haalt maar als je je hand in 1 beweging de pijl laat gooien en gelijk door gaat naar de volgende pijl kan dit ook van invloed zijn.
Als ik jou was zou ik dus zorgen dat je je arm een moment stil laat hangen voordat je naar het bord toe gaat lopen of zelfs nog maar een andere beweging maakt
Ik denk dat het bij mij te maken heeft met het te snel naar de dartbord lopen en zo snel mogelijk weer klaarstaan om te gooien,hierdoor is mijn hartslag iedere keer te hoog.
Heb nu na iedere beurt rustig de pijlen uit het bord gehaald,rustig naar het startpunt gelopen,diep adem gehaald,even gewacht en toen weer aangelegd.
Me gemiddelde is met 5 punten omhoog gegaan en ik heb minder afzwaaiers naar de 5 en de 1.
Dit in een training van 2 uur ongeveer.

Ik moest denken aan Dean Winstanley die ik vrijwel na iedere beurt de schouders zie rechten,diep adem haalt en opnieuw aanlegt.
Of dit een tijdelijk iets is weet ik niet maar voor vanavond heeft het in ieder geval geholpen.
180's '16 79x
romco14
Lid
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 21:48

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door romco14 »

Ik denk dat het bij mij te maken heeft met het te snel naar de dartbord lopen en zo snel mogelijk weer klaarstaan om te gooien,hierdoor is mijn hartslag iedere keer te hoog.
Heb nu na iedere beurt rustig de pijlen uit het bord gehaald,rustig naar het startpunt gelopen,diep adem gehaald,even gewacht en toen weer aangelegd.
Me gemiddelde is met 5 punten omhoog gegaan en ik heb minder afzwaaiers naar de 5 en de 1.
Dit in een training van 2 uur ongeveer.

Ik moest denken aan Dean Winstanley die ik vrijwel na iedere beurt de schouders zie rechten,diep adem haalt en opnieuw aanlegt.
Of dit een tijdelijk iets is weet ik niet maar voor vanavond heeft het in ieder geval geholpen.[/quote]


Ik denk dat ik veel baat heb bij je laatste tip. Zal ook eens proberen meer rust in mijn spel te krijgen. Wil te gehaast de volgende 3 pijlen gooien
Gebruikers-avatar
cancellara27
Lid
BerichtenCOLON 512
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:01

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cancellara27 »

Tip die Bobby George ooit gaf in een filmpje:
zorg dat je zo'n 6 meter hebt voor je hele dartbaan. Als je dan naar achter loopt, loop dan helemaal door en tik de muur aan of iets anders. Op deze manier krijg je een ritme in je spel wat helpt als je tegen een tegenstander gooit.

Dit is deel 1, ik weet niet of het in deel 1 of 2 gezegd is
Unicorn Terry Jenkins 21g met deflecta nylon short shafts en poly standard flights
180'ers in 2015: 11
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Lookout »

Schouders rechten na iedere beurt,en rustig in en uit ademen,(duurt zo'n 10 seconden)
In principe speel je dan dat je tegen een tegenstander aan het spelen bent.

Ik moet altijd zo lang wachten als ik samen met me vrouwtje aan het gooien bent,want zei
heeft moeite met rekenen dus staat ze langer bij het bord.
Of ze voert de scores verkeerd in :D
Ze doet er alles aan om me uit het spel te halen.
180's '16 79x
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Lookout »

Met een gespannen arm je pijlen weggooien komt dit iemand bekend voor?
zo ja hoe krijg ik die arm weer in een ontspannen modus.
Ik krijg het niet voor elkaar zonder hulp in te schakelen. :?
180's '16 79x
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Fred Raket »

Lookout schreefCOLONMet een gespannen arm je pijlen weggooien komt dit iemand bekend voor?
zo ja hoe krijg ik die arm weer in een ontspannen modus.
Ik krijg het niet voor elkaar zonder hulp in te schakelen. :?
Waarvan gespannen ?
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Lookout »

Fred Raket schreefCOLON
Lookout schreefCOLONMet een gespannen arm je pijlen weggooien komt dit iemand bekend voor?
zo ja hoe krijg ik die arm weer in een ontspannen modus.
Ik krijg het niet voor elkaar zonder hulp in te schakelen. :?
Waarvan gespannen ?
Gespannen dat je de pijlen in het bord aan het pushen bent.
Ontspannen dat je de pijlen met een vloeiende beweging gooit.
180's '16 79x
Gebruikers-avatar
cancellara27
Lid
BerichtenCOLON 512
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:01

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cancellara27 »

Lookout schreefCOLON
Fred Raket schreefCOLON
Lookout schreefCOLONMet een gespannen arm je pijlen weggooien komt dit iemand bekend voor?
zo ja hoe krijg ik die arm weer in een ontspannen modus.
Ik krijg het niet voor elkaar zonder hulp in te schakelen. :?
Waarvan gespannen ?
Gespannen dat je de pijlen in het bord aan het pushen bent.
Ontspannen dat je de pijlen met een vloeiende beweging gooit.
ik herken dit probleem. Ik loop de laatste tijd ook te gespannen mijn pijlen te gooien. Als ik probeer met ontspanning te gooien komen mijn pijlen op de t20 rond de bull terecht en de t19 zelfs onder de scores...
zwaar frustrerend
Unicorn Terry Jenkins 21g met deflecta nylon short shafts en poly standard flights
180'ers in 2015: 11
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Lookout »

cancellara27 schreefCOLON
Lookout schreefCOLON
Fred Raket schreefCOLON
Lookout schreefCOLONMet een gespannen arm je pijlen weggooien komt dit iemand bekend voor?
zo ja hoe krijg ik die arm weer in een ontspannen modus.
Ik krijg het niet voor elkaar zonder hulp in te schakelen. :?
Waarvan gespannen ?
Gespannen dat je de pijlen in het bord aan het pushen bent.
Ontspannen dat je de pijlen met een vloeiende beweging gooit.
ik herken dit probleem. Ik loop de laatste tijd ook te gespannen mijn pijlen te gooien. Als ik probeer met ontspanning te gooien komen mijn pijlen op de t20 rond de bull terecht en de t19 zelfs onder de scores...
zwaar frustrerend
Als me arm ontspannen is kan ik in iedere beurt de T20 raken en gooi ik veel 100,80 scores,voelt me arm gespannen aan dan gooi ik veel 41 45 26 scores.
Echt heel vreemd.
180's '16 79x
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Fred Raket »

Lookout schreefCOLON
Fred Raket schreefCOLON
Lookout schreefCOLONMet een gespannen arm je pijlen weggooien komt dit iemand bekend voor?
zo ja hoe krijg ik die arm weer in een ontspannen modus.
Ik krijg het niet voor elkaar zonder hulp in te schakelen. :?
Waarvan gespannen ?
Gespannen dat je de pijlen in het bord aan het pushen bent.
Ontspannen dat je de pijlen met een vloeiende beweging gooit.
Af en toe je arm los schudden, maar denk dat je hele houding gespannen is, niet..:?
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Lookout »

Geen idee voel me vrij relaxt,maar me arm creëert een bepaalde spanning waardoor ik na mate de partij vordert steeds meer afzwaaiers produceer.
Me arm gaat ook zwaar aanvoelen na een paar legs.
Dit ervaar ik dan als een gespannen modus.

Zou ik misschien te zwaar gooien?
Laatst gewijzigd door 1 op Lookout, in totaal 16 keer gewijzigd.
180's '16 79x
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Fred Raket »

Lookout schreefCOLONGeen idee voel me vrij relaxt,maar me arm creëert een bepaalde spanning waardoor ik na mate de partij vordert steeds meer afzwaaiers produceer.
Me arm gaat ook zwaar aanvoelen na een paar legs.

Zou ik misschien te zwaar gooien?
Breng je ademhaling naar je buik, dat ontspant beter dan dat je vanuit je borst ademt.
Jij als vechtsporter moet dat toch weten :)
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Lookout »

Fred Raket schreefCOLON
Lookout schreefCOLONGeen idee voel me vrij relaxt,maar me arm creëert een bepaalde spanning waardoor ik na mate de partij vordert steeds meer afzwaaiers produceer.
Me arm gaat ook zwaar aanvoelen na een paar legs.

Zou ik misschien te zwaar gooien?
Breng je ademhaling naar je buik, dat ontspant beter dan dat je vanuit je borst ademt.
Jij als vechtsporter moet dat toch weten :)
Ik kamp al langer met dit probleem,ben al een tijdje bezig met het controleren van me ademhaling,gaat verder prima daar ligt het ook niet aan.Neem tegenwoordig meer rust voordat ik ga aanleggen voor een nieuwe worp...Nee dit is echt een blokkade in de arm,waar ik op het ene moment geen last van heb en ineens is het er.

Het is ook lastig uit te leggen.
180's '16 79x
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door rproele »

cancellara27 schreefCOLON
ik herken dit probleem. Ik loop de laatste tijd ook te gespannen mijn pijlen te gooien. Als ik probeer met ontspanning te gooien komen mijn pijlen op de t20 rond de bull terecht en de t19 zelfs onder de scores...
zwaar frustrerend
In dat geval gooi je misschien wel ontspannen, maar daardoor geef je weer niet genoeg snelheid aan je darts.
Zeker met darts als de Jenkins 21gr, zal je wel de snelheid erin moeten houden om ze op juiste hoogte te krijgen.
Daar zal dus een betere samenhanging in moeten komen.
Gebruikers-avatar
rproele
Lid
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:57

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door rproele »

Lookout schreefCOLON
Ik kamp al langer met dit probleem,ben al een tijdje bezig met het controleren van me ademhaling,gaat verder prima daar ligt het ook niet aan.Neem tegenwoordig meer rust voordat ik ga aanleggen voor een nieuwe worp...Nee dit is echt een blokkade in de arm,waar ik op het ene moment geen last van heb en ineens is het er.

Het is ook lastig uit te leggen.
Als je dit zo beschrijft is het wel een aanrader goed op te letten dat zich niet te ver doorontwikkeld richting darteritis.
Tijdens een wedstrijd zal het lastig zijn je spel te onderbreken, maar bij thuis trainen zou ik in zo'n geval, of stoppen voor even of enkel alleen maar simpel alles op de bull smijten.
Gewoon weer de ontspanning in de arm krijgen en de soepele swing weer terug vinden.
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Fred Raket »

Lookout, ik denk dat je onderbewust tijdens het darten toch je ademhaling naar je borst brengt.

Laat eens iemand met je meekijken ;)
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Lookout »

rproele schreefCOLON
Lookout schreefCOLON
Ik kamp al langer met dit probleem,ben al een tijdje bezig met het controleren van me ademhaling,gaat verder prima daar ligt het ook niet aan.Neem tegenwoordig meer rust voordat ik ga aanleggen voor een nieuwe worp...Nee dit is echt een blokkade in de arm,waar ik op het ene moment geen last van heb en ineens is het er.

Het is ook lastig uit te leggen.
Als je dit zo beschrijft is het wel een aanrader goed op te letten dat zich niet te ver doorontwikkeld richting darteritis.
Tijdens een wedstrijd zal het lastig zijn je spel te onderbreken, maar bij thuis trainen zou ik in zo'n geval, of stoppen voor even of enkel alleen maar simpel alles op de bull smijten.
Gewoon weer de ontspanning in de arm krijgen en de soepele swing weer terug vinden.
Ben een maand bezig na maanden niet gespeeld te hebben...Het is een vorm van zenuwachtig worden als ik gemiddeld 15 punten boven me eigen gemiddelde aan het gooien ben,dan ligt me focus meer op een goed resultaat halen dan de winst eruit slepen...denk ik.
Lastig uit te leggen,ik ga het wel eens navragen bij de plaatselijke dartclub want die kunnen me zien gooien
Me ademhaling zal ik nog eens grondig onderzoek naar verrichten tijdens het darten.
Bedankt voor alle info luitjes.
180's '16 79x
boppeslach
Lid
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2014, 07:03

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door boppeslach »

Rookie schreefCOLONIk heb wel eens dat ik de eerste 2 pijlen in de triple 20 gooi, en dan ga ik bij de 3de pijl nadenken (deze moet er ook in), en dan gaat het mis. :D
ik denk tegenwoordig echt niet meer na na mijn 2e pijl
gewoon die 3e dr bij smijten !! werkt echt
Target Tony O'Shea 26 gram (G1)
Favoriete spelers : RvB,James Wade,Daryl Guerney
BUTTON_POST_REPLY