Het grote gooiproblemen topic

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
erikje
Lid
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2016, 11:17

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door erikje »

darterMessi schreefCOLONHey

Ben nu een tijdje bezig om mijn worp af te maken. Gaat super goed, het is 99% automatisme
Het voelt stukke fijner aan nu alleen gaan er wel heel veel pijlen onder nu. :shock: :shock:

Als ik de worp niet afmaak heb ik er niks geen last van. Enig idee hoe dit komt?
Zwaardere pijlen gebruiken! klinkt misschien vreemd, maar als je je worp afmaakt wordt de vlucht rustiger(lees langzamer) en heb je dus iets zwaardere pijlen nodig om te compenseren...

En heel knap dat je volhoudt met het afmaken van je worp! ik weet hoe lastig het is, in het begin gooi je bijna niks meer raak..
Niet denken, maar gooien...
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

darterMessi schreefCOLONHey

Ben nu een tijdje bezig om mijn worp af te maken. Gaat super goed, het is 99% automatisme
Het voelt stukke fijner aan nu alleen gaan er wel heel veel pijlen onder nu. :shock: :shock:

Als ik de worp niet afmaak heb ik er niks geen last van. Enig idee hoe dit komt?
Lichtere pijlen, maar wel grappig dat Erikje het tegenover gestelde zegt. Mijn ervaring is dat een lichtere pijl beter vliegt en je met te zware pijlen vaak of te hoog gooit of juist eronder blijft hangen. Of anders moet je jezelf aanleren om naast het goed afmaken ook goed af te maken richting de 20. Je zit toch te laag waar je eindigt. Meer met je schouder spelen en de hoek naar het bord.
Gebruikers-avatar
erikje
Lid
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2016, 11:17

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door erikje »

cookie schreefCOLON
darterMessi schreefCOLONHey

Ben nu een tijdje bezig om mijn worp af te maken. Gaat super goed, het is 99% automatisme
Het voelt stukke fijner aan nu alleen gaan er wel heel veel pijlen onder nu. :shock: :shock:

Als ik de worp niet afmaak heb ik er niks geen last van. Enig idee hoe dit komt?
Lichtere pijlen, maar wel grappig dat Erikje het tegenover gestelde zegt. Mijn ervaring is dat een lichtere pijl beter vliegt en je met te zware pijlen vaak of te hoog gooit of juist eronder blijft hangen. Of anders moet je jezelf aanleren om naast het goed afmaken ook goed af te maken richting de 20. Je zit toch te laag waar je eindigt. Meer met je schouder spelen en de hoek naar het bord.
@Cookie, volgens mij is de stelregel nog steeds; continue te hoog=lichtere pijlen gebruiken, continue te laag=zwaardere pijlen gebruiken.
But please do correct me if i'm wrong ;)
Niet denken, maar gooien...
Gebruikers-avatar
The Runner
Lid
BerichtenCOLON 1285
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2015, 20:42

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door The Runner »

darterMessi schreefCOLONHey

Ben nu een tijdje bezig om mijn worp af te maken. Gaat super goed, het is 99% automatisme
Het voelt stukke fijner aan nu alleen gaan er wel heel veel pijlen onder nu. :shock: :shock:

Als ik de worp niet afmaak heb ik er niks geen last van. Enig idee hoe dit komt?
Je laat je pijlen te laat los. Misschien je bovenarm iets hoger houden?
22 gram Target Rising Sun
Extra Short Deflectagrip Shafts Wit
Target Vision Flames White
darterMessi
Lid
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2016, 15:51

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door darterMessi »

Bedankt voor de reacties!
Te laat loslaten kan inderdaad, maar niet 1 2 3 opgelost lijkt mij?

Zwaardere pijlen ehmm.. Heb nu al 25 grams =p Dus nog echt zwaarder lijkt mij niet.

Ben een beetje aan het proberen gegaan en probeer mijn vingers nu wat "in te trekken" en tijdens de worp de pijl wat snelheid
mee tegeven aan de pijl. Aangezien mijn timing nog flut is omdat ik het nu pas een dag doe werkt het niet altijd.

Maar heb al wel heel wat keren gehad dat de pijl met een mooie soepele beweging stukke strakker (en boven het gewenste vakje) naar het bord gaat.

Zou dit dan de oplossing zijn? =p
Gebruikers-avatar
coun7less
Lid
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 22:23

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door coun7less »

darterMessi schreefCOLONBedankt voor de reacties!
Te laat loslaten kan inderdaad, maar niet 1 2 3 opgelost lijkt mij?

Zwaardere pijlen ehmm.. Heb nu al 25 grams =p Dus nog echt zwaarder lijkt mij niet.

Ben een beetje aan het proberen gegaan en probeer mijn vingers nu wat "in te trekken" en tijdens de worp de pijl wat snelheid
mee tegeven aan de pijl. Aangezien mijn timing nog flut is omdat ik het nu pas een dag doe werkt het niet altijd.

Maar heb al wel heel wat keren gehad dat de pijl met een mooie soepele beweging stukke strakker (en boven het gewenste vakje) naar het bord gaat.

Zou dit dan de oplossing zijn? =p
Ik denk dat het inderdaad slim is om de pijl verder naar achteren te halen (zoals bijv. James Wade dat doet). Ik heb zelf namelijk het tegenovergestelde en kreeg dat niet opgelost door ander gewicht .
darterMessi
Lid
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2016, 15:51

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door darterMessi »

Ik had de pijl heel losjes tussen de vingers.

Nu heb ik geprobeerd om met mn vingers de pijl iets naar achter te halen. En tijdens het gooien de pijl ook nog iets meer weg te drukken.
Het gaat nu vrij wisselvallig. Ene keer gaat het eig best goed .

en ander keer is het ook dramatisch..
Krijg dan ook erg last van mn elleboog.

Groetjes
Gebruikers-avatar
coun7less
Lid
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 22:23

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door coun7less »

darterMessi schreefCOLONIk had de pijl heel losjes tussen de vingers.

Nu heb ik geprobeerd om met mn vingers de pijl iets naar achter te halen. En tijdens het gooien de pijl ook nog iets meer weg te drukken.
Het gaat nu vrij wisselvallig. Ene keer gaat het eig best goed .

en ander keer is het ook dramatisch..
Krijg dan ook erg last van mn elleboog.

Groetjes
Is het niet een oplossing om gewoon harder te gooien?
Als je vaak onder de triple zit is het zo toch juist makkelijk te corrigeren.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

erikje schreefCOLON @Cookie, volgens mij is de stelregel nog steeds; continue te hoog=lichtere pijlen gebruiken, continue te laag=zwaardere pijlen gebruiken.
But please do correct me if i'm wrong ;)
Met een mindere techniek krijg je idd lichtere pijlen niet naar het bord, waardoor een paar gram zwaarder het inderdaad makkelijker maakt. Het is alleen even inschatten waar het kantelpunt zit dat pijlen te zwaar zijn. Dan moet je natuurlijk weer lichter.
DarterMessi gaf aan zijn worp nu goed af te maken en dus meer "technisch" gooit en alsnog het bord niet haalt. Dat is voor mij het signaal dat hij te zware pijlen heeft.
Gebruikers-avatar
HarmDarts
Lid
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2015, 22:42

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door HarmDarts »

Hoe houden jullie je concentratie vast?
Na 4/5 legs is mijn concentratie echt weg, na een pauze van 5/10 minuten is het spel daarna ook minder.
Ik dart vaak met 1 tegenstander, we schrijven onze score meteen op het bord na het gooien . Als we met z'n 3en gooien is er 1 schrijver en dan kan ik mijn concentratie ook langer vasthouden.
Gary Anderson Phase 3 23g
Michael van Gerwen XQ Max 23g
180s 2017: 15
HF:109
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Leuke vraag! Meer leren ontspannen tussen het gooien door. Met 3 personen is het inderdaad makkelijker.

Ons brein kan maar max 20-25min optimaal concentreren. Daarom zijn er mensen die de Pomodoro techniek hebben bedacht. Eigenlijk heb je met 3 mensen al meer breaks tussendoor, waardoor het minder intensief is.


Afbeelding

Voor concentratie en focus moet je je "prefrontal cortex" trainen. Meditatie is de meest effectieve. Niet diegene waarbij je je hoofd "leeg" moet houden, maar juist de oefeningen waarbij je moet visualiseren.
Een andere is sport. Dankzij sport komt er meer zuurstof in je hersenen en stroomt er meer bloed door je hersenen. Veel sporten is echt een deal maker/breaker. Het is niet voor niks dat alle miljonairs elke ochtend sporten.

Een tactiek die ik heb bedacht is om bewust een "relax" moment van 10sec in te bouwen tussen teruglopen van het bord en opnieuw aanleggen.
Gebruikers-avatar
De Beste
Lid
BerichtenCOLON 466
GeregistreerdCOLON 03 Jul 2016, 12:44

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door De Beste »

cookie schreefCOLONLeuke vraag! Meer leren ontspannen tussen het gooien door. Met 3 personen is het inderdaad makkelijker.

Ons brein kan maar max 20-25min optimaal concentreren. Daarom zijn er mensen die de Pomodoro techniek hebben bedacht. Eigenlijk heb je met 3 mensen al meer breaks tussendoor, waardoor het minder intensief is.


Afbeelding

Voor concentratie en focus moet je je "prefrontal cortex" trainen. Meditatie is de meest effectieve. Niet diegene waarbij je je hoofd "leeg" moet houden, maar juist de oefeningen waarbij je moet visualiseren.
Een andere is sport. Dankzij sport komt er meer zuurstof in je hersenen en stroomt er meer bloed door je hersenen. Veel sporten is echt een deal maker/breaker. Het is niet voor niks dat alle miljonairs elke ochtend sporten.

Een tactiek die ik heb bedacht is om bewust een "relax" moment van 10sec in te bouwen tussen teruglopen van het bord en opnieuw aanleggen.
Ik sport zelden in de ochtend.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Maar 5% van de mensen doen het.. Daarom zijn zij ook meer succesvol dan de rest ;)

20 minuten sport maakt zoveel gelukstoffen aan en maakt je hersenen zo wakker, dat je gelijk bent aan iemand die 1 anti-depressiva slikt in combi met Ritalin.

Nu moet je niet direct starten met dagelijks 20minuten minuten. 7 minuten is genoeg:
jackpot
Lid
BerichtenCOLON 461
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2016, 23:40

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door jackpot »

Ik heb nog wel eens dat ik in het eind van een wedstrijd mijn concentratie verlies. Kan het er ook mee te maken hebben dat mijn worp erg veel concentratie vergt want mijn worp is precies de zelfde als andy Hamilton.
Hoogste finish 2017 : 164
mijn pijlen waar ik op dit moment mee gooi : unicorn Jenkins 21 gram.
Shafts : unicorn gripper 2 medium white.
Flights : the bull Jenkins .
180 2016 : 20
180 2017 : 11
Love the darts.
darterMessi
Lid
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2016, 15:51

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door darterMessi »

Jackpot, lijkt me look om een video te zien van jou worp dan =p
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

jackpot schreefCOLONIk heb nog wel eens dat ik in het eind van een wedstrijd mijn concentratie verlies. Kan het er ook mee te maken hebben dat mijn worp erg veel concentratie vergt want mijn worp is precies de zelfde als andy Hamilton.
Dat zou kunnen, vaak is het ook een kwestie van jezelf weer kunnen herfocussen. Wanneer ik kijk op een toernooi heeft 85% hetzelfde vanaf leg3.
Die gasten die het niet hebben, zie je bij beste 16.

Je kan je worp aanpassen of je vermogen voor concentratie...
darterMessi
Lid
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2016, 15:51

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door darterMessi »

Hey,

Darten ging laatste tijd goed. Alleen nu na elke worp voel ik een soort van lichte klap aan mijn elleboog. Wanneer die volledig gestrekt wordt.
Enig idee wat het is? Meer mensen last van gehad en wat er tegen gedaan?

Groetjes, Messi
Gebruikers-avatar
De Beste
Lid
BerichtenCOLON 466
GeregistreerdCOLON 03 Jul 2016, 12:44

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door De Beste »

Ik denk dat rust nemen je goed zou doen.
darterMessi
Lid
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2016, 15:51

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door darterMessi »

het is alsof mijn elleboog blokkeert zodra het uitgestrekt is. uiteraard doet ie dit ook wel maar in het verleden voelde ik dat niet.
Na elke worp voel ik dat. Hoelang zou ik rust moeten nemen?

Heb laatst 2 dagen niks gedaan en het is er nog steeds.
niemand dit al eens eerder ervaren?

Groetjes
Gebruikers-avatar
PieBus
Lid
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2016, 10:53

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door PieBus »

darterMessi schreefCOLONhet is alsof mijn elleboog blokkeert zodra het uitgestrekt is. uiteraard doet ie dit ook wel maar in het verleden voelde ik dat niet.
Na elke worp voel ik dat. Hoelang zou ik rust moeten nemen?

Heb laatst 2 dagen niks gedaan en het is er nog steeds.
niemand dit al eens eerder ervaren?

Groetjes
Je zal het waarschijnlijk niet graag horen, maar 2 dagen rust is verwaarloosbaar.
Het is duidelijk dat je een blessure hebt en je lichaam vraagt dus inderdaad rust. Ipv 2 dagen zou ik eerder voor 2 weken opteren.... en dan eens voorzichtig proberen.

Veel succes!
180's: '15: 1 '16: 27 '17: 23
HF: '16: 170 '17: 130
Best leg: 14
darterMessi
Lid
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2016, 15:51

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door darterMessi »

.
Laatst gewijzigd door 1 op darterMessi, in totaal 1 keer gewijzigd.
darterMessi
Lid
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2016, 15:51

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door darterMessi »

PieBus schreefCOLON
darterMessi schreefCOLONhet is alsof mijn elleboog blokkeert zodra het uitgestrekt is. uiteraard doet ie dit ook wel maar in het verleden voelde ik dat niet.
Na elke worp voel ik dat. Hoelang zou ik rust moeten nemen?

Heb laatst 2 dagen niks gedaan en het is er nog steeds.
niemand dit al eens eerder ervaren?

Groetjes
Je zal het waarschijnlijk niet graag horen, maar 2 dagen rust is verwaarloosbaar.
Het is duidelijk dat je een blessure hebt en je lichaam vraagt dus inderdaad rust. Ipv 2 dagen zou ik eerder voor 2 weken opteren.... en dan eens voorzichtig proberen.

Veel succes!
Enig idee wat het kan zijn?

Komt het niemand bekend voor?

Alvast bedankt!
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Fred Raket »

Overbelast je arm niet, Ook niet overstrekken.
Je moet je pols ook gebruiken, veel houden die stijf. Leg je arm op de stoelleuning en maak de beweging, heb je dan al pijn of als je echt gooit ?
darterMessi
Lid
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2016, 15:51

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door darterMessi »

Ik ben naar een acupuncturist geweest, dit heeft mij zeker wat geholpen :)

Henk, hoe gaat het darten bij jou?
Alweer met vertrouwen aan het gooien of haper je toch nog wel iets?
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Henk »

Geen idee ;)

Ik heb het darten een tijdje naast mij neergelegd; andere leuke dingen om te doen, mooi weer en even geen zin meer in darten.
Toevallig eergisteren voor het eerst sinds lange tijd weer wat pijlen gegooid, ging allemaal best soepel. Competitie begint weer, ik ga tijdens de thuiswedstrijden gewoon in de kroeg wat trainen, als ik zin heb om mee te doen val ik in.
180's for Show, HF's for Dough - Groet, Henk
BUTTON_POST_REPLY