Het grote gooiproblemen topic

Dartpijlen, dartborden, gooitechnieken enz.
BUTTON_POST_REPLY
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Henk »

Verder is het natuurlijk zo dat je met iedere pijl beter kan worden. En ook dat je door veel wisselen slechter wordt. Uiteindelijk is vertrouwen en een makkelijk te repeteren worp het meeste oplevert.
180's for Show, HF's for Dough - Groet, Henk
IvanTheDarts180
Lid
BerichtenCOLON 386
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 17:09

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door IvanTheDarts180 »

Ik merk zelf dat ik erg veel last heb, dat voornamelijk als ik tegen mijn vader gooi. Ik tegen iedereen op een avond kan winnen met 2 uit 4 op de dubbels maar dat ik tegen mijn vader gewoon minstens 5darts nodig heb om een dubbel te gooien. Laatst voor het eerst weer gewonnen in een paar weken tijd. Misschien nu de goede lijn voortzetten. Weet nu iig wat mentaal doet met je. En nu is het maar gewoon thuis tegen familie.
Darts.nu O.o.M afgesloten als 87e.
Darts-talk O.o.M. 39e
Unicorn barney phase 5 23g
Unicorn Sigma titanium slikstik
unicorn sigma flights .125micron.

2014 180:1
2015 180:tot nog toe 1
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

IvanTheDarts180 schreefCOLONIk merk zelf dat ik erg veel last heb, dat voornamelijk als ik tegen mijn vader gooi. Ik tegen iedereen op een avond kan winnen met 2 uit 4 op de dubbels maar dat ik tegen mijn vader gewoon minstens 5darts nodig heb om een dubbel te gooien. Laatst voor het eerst weer gewonnen in een paar weken tijd. Misschien nu de goede lijn voortzetten. Weet nu iig wat mentaal doet met je. En nu is het maar gewoon thuis tegen familie.
Leer je gedachte patroon bij het gooien van die dubbel te doorbreken tegen je vader. Waarschijnlijk merk je dat er veel gedachten op gang komen..

Als je hier bewust van wordt kan je zeggen.. okay stop, en nu zoals altijd. Of stop, dit heb ik vaker gedaan.

Doe dit voordat je gaat aanleggen om te gooien.
darterMessi
Lid
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2016, 15:51

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door darterMessi »

rproele schreefCOLON
darterMessi schreefCOLON
Ik ben na een dartwinkel geweest, alleen ze hadden daar niet echt geschikte pijlen voor mij.

Ik gebruik Collin Osborne 25 grams pijlen met medium shafts. Ik pak de pijlen vrij ver naar achter vast, bijna tegen de shaft aan.

Hebben jullie tips voor goede pijlen waarbij de pijlen (ongeveer) dezelfde vorm hebben en het gewicht meer aan de voorkant heeft?

Alvast bedankt!
In mijn redenering lijkt me je zoektocht niet eens ideaal.
Achterop vastpakken maar je balans voorop.
Dan pak je de dart in mijn ogen compleet tegen zijn natuurlijke balans in, heb je wel meteen je oorzaak van het zwabberen.
Als je graag achterop pakt met 25gr gewicht zou ik je een Target Lewis Gen1 aanraden.
Daar is de dart zo ontworpen dat balans meekan met achterop pakken.
Lijkt me alleen een vreemde dartshop waar je geweest bent dat ze die niet hadden.
Bedankt voor de tip! Een kennis had de 23 grams versie hiervan thuis liggen en de vlucht was al stukken beter. Ik heb de 25 grams versie nu besteld en komt morgen binnen. Nogmaals bedankt.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Klinkt veelbelovend:)

Nice job Rproele.
Alovenac
Lid
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 20:49

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Alovenac »

Ik heb de laatste tijd heel veel last van het, dat mijn flights bij het terughalen van de pijl (deel van mijn worp, vlak voor ik gooi) zachtjes mijn gezicht aan tikt.

Ik heb geprobeerd om met korte shafts te gaan werken, dit is echter geen optie. Dan zit de flight teveel in de weg op mijn handpalm, pak de pijl best ver naar achteren beet.

Scorend gaat het de laatste tijd echt goed, dubbels gaat echt dramatisch. Dat is een kwestie van vertrouwen (paar weken terug liepen ze echt geweldig), maar stiekem zit het bovenstaande dan ook in mijn hoofd. Iemand misschien een mogelijke oplossing?
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Meer recht op staan. Ik had het altijd wanneer ik niet lekker sta te gooien en kwam erachter dat ik meer ineengekrompen sta. Minder met je nek in je romp.

Met zelfverzekerde "trotse"houding, stond ik meer rechtop en was het over.
Gebruikers-avatar
Satyr
Lid
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2015, 13:53

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Satyr »

Ik heb nog altijd dat de pijlen keurig netjes naast elkaar een cm boven de T20 komen. De logische gedachte is dan: Pak zwaardere pijlen. Ik heb een week met 24 ipv 21 gram gegooid en dat hielp dus niks. Ik gooi ze nog altijd boven de T20. De niet zo logische gedachte was trouwens om een stukje van de oche af te gaan staan, maar dat hielp niet, het voelt heel raar om dat te doen. Daarna heb ik 26 gram geprobeerd, maar daar werd het ook al niet beter van. Nu heb ik gewoon mijn eigen 21 grams pijlen en daarmee gooi ik heel behoorlijk, maar ik zou graag de pijlen in de T20 ipv er net boven gooien ;)
DanMan
Lid
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2015, 09:07

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door DanMan »

Satyr schreefCOLONIk heb nog altijd dat de pijlen keurig netjes naast elkaar een cm boven de T20 komen. De logische gedachte is dan: Pak zwaardere pijlen. Ik heb een week met 24 ipv 21 gram gegooid en dat hielp dus niks. Ik gooi ze nog altijd boven de T20. De niet zo logische gedachte was trouwens om een stukje van de oche af te gaan staan, maar dat hielp niet, het voelt heel raar om dat te doen. Daarna heb ik 26 gram geprobeerd, maar daar werd het ook al niet beter van. Nu heb ik gewoon mijn eigen 21 grams pijlen en daarmee gooi ik heel behoorlijk, maar ik zou graag de pijlen in de T20 ipv er net boven gooien ;)
Op blote voeten gaan darten :D

Heb je dit met de andere getallen ook? Dus bij triple 19 en 17 bijvoorbeeld.
Wat gebeurt er als je je arm iets lager houdt met gooien?
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Bericht door Henk »

Gooi je op gevoel of mik je? Probeer je op een punt in de T20 te focussen. En denk vooral niet, niet weer net erboven. Zeg tegen jezelf dat je die tripple gaat gooien.

En inderdaad, niet verder weg gaan staan of een ander gewicht pijl gaan gebruiken. Dan heb je straks voor ieder deel van het bord een andere worp / pijl nodig..
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re:

Bericht door Fred Raket »

Henk schreefCOLONGooi je op gevoel of mik je? Probeer je op een punt in de T20 te focussen. En denk vooral niet, niet weer net erboven. Zeg tegen jezelf dat je die tripple gaat gooien.

En inderdaad, niet verder weg gaan staan of een ander gewicht pijl gaan gebruiken. Dan heb je straks voor ieder deel van het bord een andere worp / pijl nodig..
Idd. Richt rustig op de T20 en kijk er goed naar. Als het met (vanzelf) mikken niet wil moet je weer even terug naar goed richten en rustig blijven kijken
naar je doel
Gebruikers-avatar
The Runner
Lid
BerichtenCOLON 1285
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2015, 20:42

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door The Runner »

Satyr schreefCOLONIk heb nog altijd dat de pijlen keurig netjes naast elkaar een cm boven de T20 komen. De logische gedachte is dan: Pak zwaardere pijlen. Ik heb een week met 24 ipv 21 gram gegooid en dat hielp dus niks. Ik gooi ze nog altijd boven de T20. De niet zo logische gedachte was trouwens om een stukje van de oche af te gaan staan, maar dat hielp niet, het voelt heel raar om dat te doen. Daarna heb ik 26 gram geprobeerd, maar daar werd het ook al niet beter van. Nu heb ik gewoon mijn eigen 21 grams pijlen en daarmee gooi ik heel behoorlijk, maar ik zou graag de pijlen in de T20 ipv er net boven gooien ;)
Ik zou denken dat je dan lichtere pijlen nodig hebt
22 gram Target Rising Sun
Extra Short Deflectagrip Shafts Wit
Target Vision Flames White
Bart
Lid
BerichtenCOLON 228
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2014, 14:30

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Bart »

Wat ik wel eens doe is mikken op de enkele 20 onder de tripple. Ik gooi dan makkelijker rechtdoor, en vallen ook geregeld in de tripple
Henk
Lid
BerichtenCOLON 653
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 08:43

Bericht door Henk »

Aim big, miss big.. Aim small, miss small (or hit)!
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Fred Raket »

Alovenac schreefCOLONIk heb de laatste tijd heel veel last van het, dat mijn flights bij het terughalen van de pijl (deel van mijn worp, vlak voor ik gooi) zachtjes mijn gezicht aan tikt.

Ik heb geprobeerd om met korte shafts te gaan werken, dit is echter geen optie. Dan zit de flight teveel in de weg op mijn handpalm, pak de pijl best ver naar achteren beet.

Scorend gaat het de laatste tijd echt goed, dubbels gaat echt dramatisch. Dat is een kwestie van vertrouwen (paar weken terug liepen ze echt geweldig), maar stiekem zit het bovenstaande dan ook in mijn hoofd. Iemand misschien een mogelijke oplossing?
Inbetween geprobeerd ?
Gebruikers-avatar
Satyr
Lid
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2015, 13:53

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Satyr »

Dank voor de reacties. Ik gooi ergens tussen mikken en gevoel in eigenlijk... Ik heb het vooral met de T20, bij de 19 en 18 zit de eerste er vaak onder, terwijl T10/T15 juist heel vaak goed vallen. Sowieso is het gebied 6/10/15/2 wel mijn favoriete gebied, ook qua dubbels.
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Satyr schreefCOLONDank voor de reacties. Ik gooi ergens tussen mikken en gevoel in eigenlijk... Ik heb het vooral met de T20, bij de 19 en 18 zit de eerste er vaak onder, terwijl T10/T15 juist heel vaak goed vallen. Sowieso is het gebied 6/10/15/2 wel mijn favoriete gebied, ook qua dubbels.
Worp afmaken en voelen waar je los laat. Je kan met je schouder iets zakken.. niks doen met gewicht idd
Alovenac
Lid
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 20:49

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Alovenac »

Fred Raket schreefCOLON
Alovenac schreefCOLONIk heb de laatste tijd heel veel last van het, dat mijn flights bij het terughalen van de pijl (deel van mijn worp, vlak voor ik gooi) zachtjes mijn gezicht aan tikt.

Ik heb geprobeerd om met korte shafts te gaan werken, dit is echter geen optie. Dan zit de flight teveel in de weg op mijn handpalm, pak de pijl best ver naar achteren beet.

Scorend gaat het de laatste tijd echt goed, dubbels gaat echt dramatisch. Dat is een kwestie van vertrouwen (paar weken terug liepen ze echt geweldig), maar stiekem zit het bovenstaande dan ook in mijn hoofd. Iemand misschien een mogelijke oplossing?
Inbetween geprobeerd ?
Scheelt dat veel met de Unicorn Gripper 3 medium?
Gebruikers-avatar
Fred Raket
Moderator
BerichtenCOLON 6055
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 00:59

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Fred Raket »

3mm zo uit me hoofd
Rat
Lid
BerichtenCOLON 1628
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2014, 11:33

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Rat »

Een stief weekje niet gegooid. En het ging al niet heel goed, maar training was al beter aan het worden weer.

Maar na een zatte pauze van een week ga ik weer alle kanten op. Moet er echt weer uren in steken voordat ik weer een beetje de goede kant op ga. Gewoon het gevoel weer terug krijgen.

Dat is toch ook gewoon een gebrek aan talent?

Echte darters pakken de draad zo weer op lijkt me, toch? Uurtje warm gooien en dan zijn ze los.


Dat heb ik nooit kunnen doen. Ook niet in de tijden dat ik maandenlang goed stond te gooien. Een weekje weg? Op vakantie, of ziek.

Kostte me zo een week of twee elke dag uren draaien om weer op nivo te zitten.

En nu heb ik geen enkel nivo meer, en dan nog merk ik dat het minder is haha, :D .

Crazy game....
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Bizar! Hoe groot is het verschil?

Ik probeer mezelf te trainen op "koud" gooien en zie dat dit wel steeds beter gaat. Moet je voor de gein maar eens googlen naar "limiting beliefs".

Het is bizar dat sommige spelers inderdaad direct en altijd kunnen gooien en anderen dit niet hebben. In jouw geval heb je al genoeg uren gemaakt (volgens mij hebben we de Let's Train Darts nog eens getest), dus daar ligt het niet aan. Je weet al hoe je moet gooien en waar de vakjes zitten.

Enige antwoord wat ik probeer te ontrafelen is hoe onze mind ons hierin tegen kan houden. De overtuiging dat als we een week lang niet aan darts gedacht hebben, dat we dan het gevoel kwijt zijn bijv. Ben benieuwd of je dat soort overtuigingen hebt!
Gebruikers-avatar
thedartist
Lid
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2014, 20:27

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door thedartist »

Weet nou niet of het een kwestie is van overtuiging missen .
Misschien heeft Rat gewoon een dip of speelt er ergens iets op de achtergrond mee

Voor mij was het plotseling helemaal weg zonder aanwijsbare reden
Ik heb een tijd goed stabiel gegooid met vaste patronen bij elke dart en nu laat ik gewoon niet meer ontspannen mijn darts los.
Ze gaan alle kanten op ondanks dat ik mij geen druk op leg en mijzelf in prent om te blijven genieten maar als je een hele avond triple 13 gooit als je op de 20 mikt en dubbels zelfs op decimeters worden gemist dan zit er toch iets niet goed.

Ik gooi altijd met 26 of 28 gram maar zelfs die pijlen lijken gewoon te licht.
Zelf ook geëxperimenteerd met verschillende flights en shafts maar het blijft angstaanjagend slecht hoe ik nu gooi.
Darten is echt hartstikke leuk maar als je een hele avond in de kroeg zo beroerd speelt en zelfs dronken toeschouwers die dan ook een paar pijltjes gooien je met gemak van het bord afvegen dan is het eenzaam aan the oche :x

En Rat heeft net zoals ik vaker dipjes gehad met darten weet ik mij te herinneren en volgens mij hebben Rat en ik hier ook geen passende verklaring voor
Taylor 9five gen.4 darts 26 Gram
Aluminium shafts Target medium
MVG prism Flights standard
cookie
Lid
BerichtenCOLON 1905
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2014, 17:55

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door cookie »

Ja.. 'eenzaam' is dan het juiste woord!

Zou je niet juist lichter moeten gooien? Het voornemen van genieten kan al snel doorbroken worden door een paar flinke mindere pijlen idd.

Maak het even heel simpel voor jezelf. Hang een a4 (vouw die even eerst in vieren) op je bord. Ga alleen dat a4 raken in een lekker ritme met zo min mogelijk vastigheden en ankerpunten. Pakken en gooien en weet dat ergens in je hersenen die goede worpen nog zitten opgeslagen.
Ga lekker groeperen en doe dit regelmatig.

Schrijf ook een lijstje met al jouw goede momenten. Goede dubbels, goede scores, mooie finish etc. Zoveel mogelijk.. doe dit terwijl je je dartpijlen vast heb.

Daarna weer gooien en gewoon doen alsof je nergens last van heb. Anders gaat het over.. vooral belangrijk om niet af te wachten hoe de pijl zou gaan. Hierdoor neem je geen controle. Gooien omdat jij wilt gooien en waar die eindigt maakt niet uit. Kost even energie.. dus die het ontspannen met goede muziek en lekker drankje. Bovenal, gooien zonder naar het resultaat te kijken en alleen nog op gevoel.
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Lookout »

Satyr schreefCOLONIk heb nog altijd dat de pijlen keurig netjes naast elkaar een cm boven de T20 komen. De logische gedachte is dan: Pak zwaardere pijlen. Ik heb een week met 24 ipv 21 gram gegooid en dat hielp dus niks. Ik gooi ze nog altijd boven de T20. De niet zo logische gedachte was trouwens om een stukje van de oche af te gaan staan, maar dat hielp niet, het voelt heel raar om dat te doen. Daarna heb ik 26 gram geprobeerd, maar daar werd het ook al niet beter van. Nu heb ik gewoon mijn eigen 21 grams pijlen en daarmee gooi ik heel behoorlijk, maar ik zou graag de pijlen in de T20 ipv er net boven gooien ;)
Structureel T20 gooien kost maanden zo niet jaren training. Ik begon pas in iedere beurt een trippel te raken na 3 jaar darten. Mijn advies ; blijf gewoon bij de 21 grams en test wat barrels uit met andere vormen en maten en hou het bij een bepaalde soort type shaft en flight zonder te wisselen.
180's '16 79x
Lookout
Lid
BerichtenCOLON 1056
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2014, 15:19

Re: Het grote gooiproblemen topic

Bericht door Lookout »

cookie schreefCOLONJa.. 'eenzaam' is dan het juiste woord!

Zou je niet juist lichter moeten gooien? Het voornemen van genieten kan al snel doorbroken worden door een paar flinke mindere pijlen idd.

Maak het even heel simpel voor jezelf. Hang een a4 (vouw die even eerst in vieren) op je bord. Ga alleen dat a4 raken in een lekker ritme met zo min mogelijk vastigheden en ankerpunten. Pakken en gooien en weet dat ergens in je hersenen die goede worpen nog zitten opgeslagen.
Ga lekker groeperen en doe dit regelmatig.

Schrijf ook een lijstje met al jouw goede momenten. Goede dubbels, goede scores, mooie finish etc. Zoveel mogelijk.. doe dit terwijl je je dartpijlen vast heb.

Daarna weer gooien en gewoon doen alsof je nergens last van heb. Anders gaat het over.. vooral belangrijk om niet af te wachten hoe de pijl zou gaan. Hierdoor neem je geen controle. Gooien omdat jij wilt gooien en waar die eindigt maakt niet uit. Kost even energie.. dus die het ontspannen met goede muziek en lekker drankje. Bovenal, gooien zonder naar het resultaat te kijken en alleen nog op gevoel.
Allemaal wel leuk en aardig maar iedereen heeft deze momenten anders stonden we allemaal wel bij de BDO te gooien lijkt me zo..Zo gooi ik weken 70 gemiddeld en deze week weer 60 gemiddeld, gooi ik in januari 40x een 180 en in februari staat de teller pas op 3x hoe komt dit ineens simpel ; stress, vermoeidheid, te makkelijk denken, niet in rust kunnen darten etc etc daar helpt geen enkel A4 tegen hoor. :D
180's '16 79x
BUTTON_POST_REPLY